top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Soboń

Najprostszy chleb na świecie

Zawsze chciałem upiec chleb który będzie zdrowy, tani oraz prosty i szybki w przygotowaniu. Nie raz przygotowywałem zakwas na chleb żytni ale raczej nigdy nie udało mi się wypiec chleba który by mnie satysfakcjonował. Zawsze wychodził za twardy, za mokry czy niewyrośnięty. Czasami udawało mi się wypiec przyzwoity chleb na drożdżach i białej mące, ale raczej regularnie nie chciałbym go zajadać. Szukałem czegoś zdrowszego.


Ostatnio trafiłem na fajny przepis który - jak to zwykle bywa - postanowiłem zmodyfikować. Udało mi się upiec bardzo prosty chleb, szybki i prosty w przygotowaniu, zdrowy, sycący i przede wszystkim mięciutki, dający się kroić no i zjeść! Sukces!


Chcecie poznać przepis?

Zdradzę wam jeden szczegół, który podejrzewam, iż sprawia, że chleb jest delikatny i bardzo ładnie się wypieka.


Do dużej misy wsypałem 500 g mąki pszennej pełnoziarnistej (typ 1850), 300 g ekologicznej mąki żytniej (typ 2000), 1 łyżeczkę soli himalajskiej, 1 łyżeczkę sody oczyszczonej. Wszystko wymieszałem i dodałem odrobinę wody. Następnie dodałem 2 łyżki jogurtu greckiego i wszystko wymieszałem dodając jeszczę trochę wody w celu uformowania ciasta. Ostateczna forma ciasta na chleb wyglądała następująco:




Po około 20 minutach uformowałem bochenek który wyglądał tak:



Chleb był pieczony w temperaturze 190 stopni przez 40 minut. Po upieczeniu wyglądał tak:




Bardzo dobrze się kroi, jest sprężysty, delikatny i pyszny :)


Taki chleb ma dużo błonnika który bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie jelit. Błonnik jest prebiotykiem, stanowi pożywkę dla mikrobioty jelitowej która jest nierozerwalnie powiązana ze stanem zdrowia człowieka. Ponadto błonnik pomaga usuwać złogi zalegające w jelitach i pomaga w przesuwaniu treści pokarmowej dzięki czemu pokarm nie gnije ani nie fermentuje w jelitach. (Gwoli przestrogi pokarm gnije i fermentuje w jelitach m.in. wtedy, kiedy jest niedokładnie przeżuty i kiedy ktoś spożywa regularnie produkty oparte na białej, przetworzonej mące która nie zawiera błonnika).



Wszystkim którzy kiedykolwiek mieli problem z wypieczeniem chleba, polecam z całego serca ten przepis na smaczny, prosty, zdrowy chleb. Jestem ciekawy czy wam wyjdzie taki sam :)

9 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page